Remont Regeneracja Silnika

Opublikowano: 18-07-2021

Wróć do spisu artykułów


Silnik to najważniejszy zespół napędowy każdego samochodu. Warto zatem dbać o jego dobrostan, by w przyszłości uniknąć kosztów wymiany bądź remontu. By tego dokonać, wystarczy, że będziesz pamiętać o tym, co najczęściej go zużywa.

Jednym z najczęstszych błędów popełnianych zarówno przez młodych, jak i bardziej doświadczonych kierowców, jest nadmierne obciążanie nierozgrzanego silnika (tzw zimny start) lub jego zbyt duże obciążanie na niskich obrotach. Może wtedy dojść do zaniku smarowania, czyli okresowej przerwy w dopływie oleju. Sam styl jazdy również może zawinić – przede wszystkim należy unikać rwanej, nierównomiernej jazdy oraz w miarę możliwości hamować silnikiem.

Warto również pamiętać o tym, że regularna wymiana wszelkiego rodzaju płynów eksploatacyjnych to klucz do długowieczności naszego silnika. Olej silnikowy traci swoje właściwości po przejechaniu od 10 do 25 tys. km – wtedy też zwiększa się tarcie i podwyższa się temperatura pracy podzespołów. Tym samym dochodzi do ich szybszego zużycia. Również niekorzystna jest sytuacja, w której zbyt duża ilość oleju w silniku może spowodować np. uszkodzenie uszczelniaczy walu korbowego i może doprowadzić do różnego rodzaju innych wycieków oleju z silnika.

Kapitalny remont silnika to koszt około 1500-5000 zł. Dlatego też warto najpierw sprawdzić, czy możliwa jest dużo tańsza regeneracja silnika.

Często stukanie i zgrzytanie silnika oznacza zbyt duże luzy na zaworach układu rozrządu. Jest to tzw. stuk zaworów. Jeśli dźwięk utrzymuje się mimo podniesienia się temperatury płynu chłodzącego, a przy tym poziom oleju silnikowego jest w normie, należy wyregulować zawory za pomocą szczelinomierza. Prawidłowe ustawienie luzów zaworowych i rozgrzanie silnika powinno sprawić, że problem zniknie.

W przypadku nowszych silników wszelkiego rodzaju luzy są kasowane za pomocą hydraulicznych popychaczy zaworów. Jest to dużo dokładniejsze i teoretycznie trwalsze rozwiązanie. Jednak czasem, ze względu na zużyty olej silnikowy oraz filtry oleju, okazuje się niewystarczające. W przypadku problemów z pracą układu hydraulicznego, powinniśmy słyszeć charakterystyczne, metaliczne stukanie dochodzące z górnej części silnika.


Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Akceptuję